Rot balans, araç lastiklerinin ve direksiyon sisteminin düzgün çalışmasını sağlayan iki ayrı ama birbiriyle bağlantılı işlemdir. Rot ayarı, lastiklerin doğru açıyla yola temas etmesini sağlarken; balans ayarı, lastiklerin janta dengeli bir şekilde oturmasını ve tekerleklerin dönüş esnasında dengeli bir şekilde hareket etmesini sağlar. Bu iki işlem, aracın sürüş güvenliği, konforu ve lastik ömrü açısından son derece önemlidir.
Rot ayarı, araç tekerleklerinin yere olan açısını ve birbirlerine olan paralelliğini ayarlama işlemidir. Rot ayarı bozulmuş araçlarda, lastikler farklı açılarda hareket eder ve bu durum aracın yol tutuşunu olumsuz etkiler. Rot ayarı bozuk olduğunda araç, direksiyon bırakıldığında sağa ya da sola çekme yapar. Bu da özellikle uzun yolculuklarda sürücünün sürekli direksiyonu düzeltmek zorunda kalmasına neden olur.
Balans ayarı, tekerleklerin ağırlık dengesinin doğru şekilde ayarlanması işlemidir. Lastikler jantlara takıldığında, ağırlık dengesi tam olarak sağlanmazsa araç sürüş sırasında titreme ve dengesizlik hissedilir. Balans ayarı yapılmadığında, araç özellikle yüksek hızlarda titrer ve bu durum hem sürüş güvenliğini hem de lastiklerin ömrünü olumsuz etkiler.
Rot balans ayarı, araç performansı ve güvenliği açısından düzenli olarak kontrol edilmeli ve gerektiğinde yaptırılmalıdır. Doğru rot balans ayarları, lastik ömrünü uzatır, sürüş keyfini artırır ve olası kazaların önüne geçer.